La línia de bus nocturna N64 que uneix Barcelona-Plaça Catalunya amb Sant Quirze és utilitzada amb regularitat per tothom qui no vol agafar el cotxe entrada la nit. Treballadors en torns de nit, joves i no tant joves de gresca o aficionats al teatre i els musicals de la metròpoli... Doncs bé, tots estan d’enhorabona: a partir d’ara utilitzaran el doble aquest servei, perquè el trajecte passa de 30 a 62 minuts!
Atraurem així més passatgers per fer la línia més utilitzada i rendible? És clar que no: és evident que el canvi és dolent per l’únic transport públic nocturn al poble, i sembla més una mesura destinada a matar el servei a mig termini que no a reduir costos en el curt.
Pitjor encara és la situació per l’altra línia nocturna, la N61, que va a Les Fonts. Allà, el trajecte de Barcelona a Les Fonts passa a ser de 82 minuts entre setmana, i de 93 els caps de setmana. Davant d’aquests números convé aclarir que estem de parlant de Les Fonts del nostre municipi, i no les Fonts del Llobregat. És subtil, però no ens estan dient que ens esperem al primer ferrocarril del matí? No és això de facto matar el servei?
I l’Ajuntament de Sant Quirze, què hi té a dir? Ras i curt, res. Cap proposta. Res a la Generalitat, res a la companyia (Sarbus), i encara menys als usuaris. El canvi del servei es va fer l’1 de gener per sorpresa, amb nocturnitat per definició, i traïdoria per negligència. Una bona manera de començar l’any: any nou, vicis vells. Barcelona és bona, i bé mereix fruir-la de nit, però recordeu: en tornar, a més d’agafar bitllet, no us oblideu del coixí.
Per acabar, no es pensi, benvolgut lector, que si vostè és au diürna està aixoplugat d’aquesta creixent penúria del servei d’autobusos del poble. De les dues úniques línies diürnes existents, la B8 que va a l’Hospital de Terrassa sembla estar a la corda fluixa.
Els conductors d'aquests autobusos estan advertint als usuaris que la línia pot tancar, o bé precaritzar-la com ho acaben de fer amb les línies nocturnes. No ens sembla correcte. Fer-la penosa és precisament el contrari del que convé, sobretot ara que l’aparcament de l’Hospital fa poc que és de pagament, i probablement augmentarà el passatge de la línia. Vet aquí un tema concret, tan a prop de la ciutadania com ho demostren les reaccions en mitjans locals, i en canvi tan lluny dels interessos de l’actual equip de govern municipal. Dol pensar que, en uns mesos potser, no ens podrem posar malalts a menys que tinguem xofer, taxi o dues bones cames per caminar i temps per fer-les servir.
Jordi Juanhuix
Implicat de Junts per Sant Quirze