Junts per Sant Quirze presenta la següent moció al ple ordinari de juliol per la defensa del Delta del Llobregat.
El projecte de la companyia Las Vegas Sands Corporation (Eurovegas) per implantar un dels seus complexos d’oci i joc al sud d’Europa i les gestions del Govern de la Generalitat amb la intenció de que Catalunya aculli aquesta instal·lació, han fet que en els darrers mesos es contempli com a possibilitat real que un macrocomplex de joc, oci i convencions pugui acabar instal·lant-se dins l’àrea metropolitana de Barcelona i, més concretament, en terrenys amb un alt valor mediambiental com els del Delta del Llobregat.
Tanmateix, i malgrat que la instal·lació amb més possibilitats de ser l’escollida és la que apunta al Baix Llobregat-Barcelonès, informacions aparegudes recentment als mitjans de comunicació i fins i tot a diaris oficials han posat en evidència l’encàrrec professional efectuat pel Govern de la Generalitat per plasmar territorialment el mateix macrocomplex en els termes municipals de Terrassa o Montcada. Aquestes dues alternatives, i pendents de la seva ubicació concreta dins de cada municipi, comporten, en pràcticament tot el que aquesta moció vol destacar i manifestar, el mateixos efectes i aspectes negatius de la seva possible ubicació preferencial.
Les diferents informacions aparegudes sobre aquest macrocomplex apunten a un projecte a executar al llarg dels propers deu anys (2012-2022), un complex que el 2022 comptaria amb 12 resorts amb 36.000 habitacions, 5 casinos amb 1.065 taules i 18.000 màquines recreatives, 9 teatres, fins a 3 camps de golf i un espai escènic amb 15.000 butaques, a més d’espais destinats a convencions. Es parla d’una inversió global d’uns 6.000M€, 4.000 d’ells prestats per la banca. Aquesta inversió es dividiria en tres fases i només s’acabarien executant totes tres, en el cas que un cop acabada la fase immediatament anterior reportés beneficis.
Aquesta proposta vindria acompanyada per la demanda d’una sèrie d’avantatges excepcionals en el finançament, la fiscalitat, el règim laboral i la legislació sobre diferents àmbits de tal magnitud, que requeriria una seriosa reflexió sobre la seva aplicabilitat i viabilitat.
Sobre la creació de llocs de treball, tot i que la proposta d’entrada pot semblar interessant, cal reclamar rigor a l’hora d’especular amb les xifres (primer parlaven de 260.000 llocs de treball, després de 100.000 i ara són 16.000). S’han de tenir en compte les 1500 famílies que viuen del Parc Agrari que es quedarien a l’atur i els llocs de treball que es destruirien al sector hoteler per competència deslleial. Si contrastem el nombre de persones que ocupa una empresa com SEAT, parlem de més de 13.000 llocs de treball directes i més de 50.000 indirectes, amb el valor afegit del tipus de feina que ofereix una empresa com aquesta. I a més cal tenir present que el promotor ha demanat flexibilitzar les condicions de contractació de treballadors estrangers, per tant, que la seva idea no és contractar treballadors catalans.
D’altra banda, cal preguntar-se si aquest és el model de turisme que volem. Es tractaria d’un model “resort”, un espai tancat on el turista viuria d’esquenes al territori on es trobés, sense que Sant Quirze del Vallès en tragués cap profit directe. A més, el fet d’ubicar una oferta de turisme de convencions i negocis a prop de ciutats com Barcelona i Sitges entre d’altres, podria suposar una amenaça seriosa de competència directa i amb avantatges que els altres no tindrien.
En relació als impactes sobre el territori, la destinació de més de 800 hectàrees de sòl a l’explotació turística privada i sota un règim legal i laboral específic, hipotecaria completament i per temps indefinit qualsevol estratègia territorial i econòmica dels municipis afectats i del conjunt dels Països Catalans, especialment a la demarcació de Barcelona.
D’altra banda, és del tot il·lusori pensar que es podria instal·lar un equipament de 800 Ha a la zona del Delta del Llobregat sense afectar irreversiblement els espais naturals protegits del Delta del Llobregat, patrimoni natural del país i declarats Zona d’Especial Protecció per a les Aus i Lloc d’Interés Comunitari inclosos en la Xarxa Natura2000 i, per tant, sota la protecció de legislació europea. La mateixa consideració mereixeria l’impacte sobre el sòl agrícola del Delta, que acull conreus amb denominació reconeguda i s’ha dotat d’una estratègia productiva pròpia.
És per tot l’exposat que El Ple Municipal de Sant Quirze del Vallès adopta els següents acords:
Primer.- Manifestar l’oposició de l’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès al projecte d’Eurovegas, per la manca de transparència i participació en tot el procés, així com per pretendre quedar exempt del compliment de la normativa laboral, mediambiental sanitària i dels espectacles.
Segon.- Demanar al Govern de la Generalitat que tingui el mateix interès i faci el mateix esforç que mostra en aquesta negociació, per tal d’invertir esforços en instruments que generin ocupació estable i de qualitat a través de l’economia productiva, amb el suport a inversions exteriors, però també al suport al teixit empresarial català i al suport de la iniciativa privada personal i col·lectiva.
Tercer.- Manifestar que el projecte d’Eurovegas no correspondria al model de desenvolupament econòmic i social que pensem que li correspon a una societat avançada de la Unió Europea com és Catalunya, sinó tot el contrari, reincideix en alguns dels aspectes que ens han dut a la situació de crisi actual. Rebuig a un model que atempta directament contra la imatge i el prestigi d’un sector turístic madur i exitós, capdavanter a Europa, que avança cap a un model d’excel·lència, cada cop més diversificat i més lligat a la realitat cultural del país.
Quart.- Demanar al Govern de la Generalitat la màxima transparència en la informació sobre aquest projecte, atenent al fet que l’estimació real dels costos i beneficis derivats d’aquest projecte és desconeguda i que, considerant la seva dimensió i impacte, caldria un procés de coneixement, de reflexió i de valoració a nivell institucional i també ciutadà al voltant d’aquest projecte.
Cinquè.- Fer arribar aquests acords a la Presidència de la Generalitat de Catalunya, a la Conselleria de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, a l’Associació Catalana de Municipis i Comarques i a la Federació de Municipis de Catalunya.
Sisè.- Publicar, tal i com estableix la moció per incentivar la transparència en la gestió municipal aprovada en el Ple municipal de Sant Quirze del Vallès el 27 d’octubre de 2011, els resultats de les votacions d’aquesta moció al Butlletí Informem.
Elisabeth Oliveras i Jorba
Portaveu de Junts per Sant Quirze
Sant Quirze del Vallès, 15 juliol de 2012