Atès que el Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques va presentar un informe sobre l’Avantprojecte de llei per a la Racionalització i Sostenibilitat de l’Administració Local al Consell de Ministres del 15 de febrer de 2013, que contempla un seguit de modificacions i atacs a l’autonomia municipal, als serveis públics a la ciutadania, i als drets i l’ocupació dels empleats i empleades públics locals, diferents col·lectius socials, cívics i polítics han manifestat el seu clar posicionament contrari a l’esmentat Avantprojecte de Llei i han exigit al Govern de l’Estat la seva retirada, així com l’obertura d’un procés negociador amb les comunitats autònomes, entitats municipalistes i els agents socials.
Cal destacar algunes de les decisions i afectacions contingudes a l’avantprojecte:
1. Aquells Ajuntaments acollits a un pla d’ajust, no podran prestar serveis voluntaris, després que es faci una valoració per part de l’interventor/a, i si no es garanteix que es compleixen els principis d’estabilitat pressupostària i financera. Això comportarà la desaparició de molts serveis municipals no obligatoris, desapareixent serveis a la ciutadania, instaurant a la pràctica municipis i ciutadans i ciutadanes de primera, segona o tercera categoria, i afectant a les plantilles municipals.
2. Els Ajuntaments de menys de 20.000 habitants no podran mantenir determinats serveis, després de ser avaluats els serveis municipals en el seu conjunt, i aquests seran traspassats a les Diputacions (durant un mínim de 5 anys), que assumiran la seva titularitat i gestió. El personal laboral serà subrogat i el personal funcionari mantindrà el servei actiu en el seu Ajuntament. A Catalunya de 947 municipis només 73 tenen més de 20.000 habitants entre els que Sant Quirze del Vallès no s’hi pot comptar.
3. Aquests ajuntaments hauran de traspassar les consignacions econòmiques i els mitjans necessaris, i les Diputacions establiran els preus i taxes públiques i faran la seva recaptació, al temps que també podran externalitzar a empreses privades els serveis, amb la subrogació del personal laboral.
4. Desapareixen competències obligatòries dels ajuntaments, com per exemple:
a. El control sobre begudes i aliments
b. L’obligació d’escorxador en poblacions de -20.000 habitants
c. Dispensar serveis de lectura descentralitzada a partir de 30.000 habitants
d. No hi ha cap referència a l’obligació de transport adaptat a partir de 50.000 habitants.
e. Desapareix l’atenció social primària
f. Les competències en salut i educació correspondran a les CCAA que podran delegar en els Ajuntaments.
g. S’eliminen moltes llicències municipals
h. S’eliminen la promoció de les polítiques per promoure la igualtat de gènere, i integració.
5. Aquestes mesures tindran un impacte negatiu incalculable en els serveis que es presten a la ciutadania, en uns moments tant complicats com els actuals, i quan son més necessaris que mai els serveis de proximitat, vulnerant el principi constitucional d’igualtat de drets i perjudicant a la gent que més ho necessita.
6. Això tindrà una gran incidència en serveis públics com: serveis socials, escoles bressol, escoles de música i dansa, serveis educatius complementaris, promoció econòmica, polítiques actives per a la ocupació, activitats culturals, etc. La supressió de serveis bàsics de proximitat, socials, de salut o d’atenció especialitzats perjudica al conjunt de la ciutadania en tant que minva de manera profunda l’Estat del Benestar.
Tot això, i tenint en compte l’ impacte de gènere, afectarà doblement a les dones, suposarà posar en perill les polítiques d’equitat de gènere, l’eliminació de recursos i serveis socials i de salut, la igualtat d’oportunitats, eliminació de llocs de treball de sectors feminitzats i posar més obstacles a l’accés de les dones a la presa de decisió.
7. L’Avantprojecte posa en risc un nombre considerable de llocs de treball. A Catalunya és possible que es perdin 30.000 llocs de treball interins o funcionaris, que no de confiança, i també una pèrdua de les condicions de treball per al personal de les Administracions Locals.
8. Des del Govern de l’Estat es vulnera l’Estatut de Catalunya al no respectar les competències del Govern de la Generalitat, i no es respecta al dret a l’autonomia municipal recollides a la Carta Europea d’Autonomia Local, ratificada pel Govern espanyol el 20 de gener de 1988, i en la Constitució Espanyola.
D’acord amb tot això, i tenint en compte que l’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès amb 18.994 habitants, és un municipi clarament afectat per l’avantprojecte, proposem que el Ple de l’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès adopti els següents acords:
Primer. Sol·licitar al Govern Espanyol la retirada de l’avantprojecte de llei de racionalització i sostenibilitat de l’administració local.
Segon. Instar a les entitats municipalistes del país -Federació de Municipis de Catalunya (FMC) i a l’Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM)- a defensar les competències i serveis dels municipis, i donar suport al manifest de l’ACM de rebuig a l’avantprojecte de llei de racionalització i sostenibilitat de l’administració local.
Tercer. Reclamar l’obertura d’un debat seriós pel conjunt de les administracions per a impulsar la reforma que avanci en els principis de la Carta Europea de l’Autonomia Local, el principi de competències des de la proximitat i la reforma del finançament local des del principi de la suficiència financera per sobre del de la sostenibilitat.
Quart. Garantir el manteniment dels llocs de treball actuals de l’Ajuntament durant el present mandat, amb l’objectiu de preservar la prestació de serveis actuals i no facilitarne la privatització.
Cinquè. Fer arribar aquest acord a la representació de personal de l’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès (CCOO, SPPME-CAT i UGT) i a les entitats municipalistes.
Elisabeth Oliveras i Jorba
Portaveu de Junts per Sant Quirze