Junts per Sant Quirze va denunciar al ple l’augment de la pressió fiscal els darrers anys i la manca de beneficis socials a les ordenances
Discurs de Junts al Ple:
Les ordenances fiscals són un dels pilars que determinen el rumb de qualsevol política municipal. Els Ajuntaments, per llei, podem cobrar cinc tipus d’impostos diferents (l’Impost sobre Béns i Immobles, l’Impost sobre Activitats Econòmiques, l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica, l’Impost sobre el Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana i l’Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres) i a través de les taxes i els preus públics, el cost -o bé una part- del que representa la prestació de determinats serveis, que en el cas de Sant Quirze en representen 25.
Cal assenyalar, que les ordenances fiscals han esdevingut cada vegada més quelcom imprescindible pels governs locals. L’any passat a Sant Quirze les ordenances fiscals ja van representar un 71,66% del total dels ingressos corrents, la xifra més alta dels darrers anys. I enguany, i amb les previsions del grup municipal de Junts per Sant Quirze, el pes encara augmentarà més fins arribar al 75% dels ingressos. Per tant, avui estem decidint com ingressarem 3 de cada 4 euros què gastarem l’any vinent.
La gent de Sant Quirze no espera de nosaltres grans discursos, ni tampoc grans anàlisis de macroeconomia. Esperen la nostra implicació amb la vida de la gent. I avui en dia, allò que més espera la gent de nosaltres, és que els ajudem. Que els ajudem a viure dignament, en un poble i un barri millor, amb implicacions concretes i especialment facilitant les coses.
I volem fer especial èmfasi amb la gent que ho està passant malament. La darrera dada d’atur (setembre 2012) ens diu que el 11,5% de la gent de Sant Quirze es troba a l’atur. 1201 persones en edat de treballar no pot fer-ho. Aquestes persones no esperen subsidis de l’administració, esperen i reclamen tan sols un marc que garanteixi la igualtat d’oportunitats i sobretot que els ajudi.
Els ajuntaments no tenim la capacitat que voldríem per a poder atendre a qui ho està passant malament, però som la darrera xarxa que té el ciutadà quan ha fallat el suport de les altres administracions. Per aquest fet, és fonamental avui en dia articular dues coses des dels ajuntaments: fer unes ordenances fiscals ben fetes i prioritzar els serveis socials i d’ocupació a les persones i famílies sense feina.
Quan parlem d’ordenances fiscals ben fetes, ens referim bàsicament a tres conceptes:
1. Que redueixin la creixent pressió fiscal dels darrers anys
2. Que siguin redistributives: que sigui just el criteri establert i que les bonificacions siguin útils i de caràcter social
3. Que siguin una bona planificació econòmica no tan sols de cara el proper pressupost sinó també de cap on anem a mig termini
En definitiva, el que defensem com a grup municipal són unes ordenances fiscals ben fetes que ajudin i facin fàcil el dia a dia a tothom. I a continuació passem a explicar el nostre punt de vista de cada un dels tres conceptes.
1. Evolució de la pressió fiscal dels darrers anys
Tal i com hem denunciat diverses vegades, la pressió fiscal a la ciutadania ha sigut creixent els darrers anys, amb excepció de l’any de les eleccions municipals.
Si observem els pressupostos dels darrers 4 anys (2009-2012), observem que la pressió fiscal ha augmentat en la gran majoria dels casos. La previsió de recaptació total de l’IBI ha augmentat un 17,2%, la del Impost de Vehicles un 6,38% i la de la Taxa d’Escombraries un 18,69%.
En canvi, si observem el total dels ingressos corrents dels darrers 4 anys, observem com es mantenen pràcticament estables i no és fins el 2012 (és a dir el pressupost actual!) que vostès no presenten un pressupost que no sigui incrementalista respecte l’anterior exercici.
I la seva política d’ingressos ha sigut la següent: arran de la baixa dels ingressos provinents de l’activitat de la construcció d’una banda i de la reducció de les aportacions de les administracions supralocals de l’altra, vostès han augmentat la pressió fiscal als santquirzencs i a les santquirzenques, fent créixer la recaptació de les ordenances fiscals en un 15,83%, és a dir han carregat a l’espatlla de la gent 1,75 M € en tan sols 4 anys, dels quals gairebé 1 M € corresponen als reiterats augments que ha patit l’IBI.
I finalment per acabar d’il·lustrar com han augmentat vostès la pressió fiscal, podem veure com el pes de les ordenances fiscals han passat de representar un 62% del conjunt dels ingressos (any 2009) al 72% de l’any passat. Insisteixo que de moment estem mostrant l’evolució dels darrers 4 anys i que encara no hem entrat a què passarà amb la modificació que vostès proposen avui aquí.
Cal assenyalar també que d’aquest 72% dels ingressos, el 50% són de tres rebuts que paga la majoria de la gent de Sant Quirze i corresponen a l’IBI, el IVTM i la Taxa d’Escombraries. Per tant, si el pes de les ordenances fiscals sobre els ingressos corrents el 2012 era del 72%, si ho limitem només al què paga directament la majoria de la gent (IBI, IVTM i Escombraries) representa més del 50% dels ingressos corrents, xifra que també ha crescut el seu pes als darrers 4 anys.
2. Poc caràcter redistributiu i social de les ordenances fiscals
Les presents ordenances fiscals fallen també pel que respecta el seu caràcter redistributiu i social.
Les seves modificacions pel que respecta el caràcter més social, es limiten tan sols a dos fets que tot i trobar-los bé, són del tot insuficients:
- Ajornar pagaments a les famílies amb una renda per sota la renda de suficiència, i
- el fet de traslladar el subjecte passiu a qui adquireix l’immoble a les transmissions motivades per dació en pagament del Impost sobre l’Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana.
En aquest sentit, volem recordar dues de les al·legacions presentades l’any passat que millorarien les ordenances fiscals:
a) Possibilitar als ciutadans la unificació dels rebuts municipals i fer-ne un pagament mensual. Sant Quirze ha d’esdevenir un municipi pioner i capdavanter, oferint serveis de primera a la ciutadania. Adaptar-nos als nous temps, unificant pagaments i fraccionant-los, creiem que pot ser una mesura útil per molta gent.
Aquest fet permetria que tothom es beneficiés d’un pagament esglaonat i repartit en iguals quotes durant 12 mesos, fet que ajudaria també a qui està passant més dificultat econòmica.
I la segona al·legació que volem recordar, en clara referència al caràcter actual poc redistributiu de les ordenances fiscals és el fet de no
b) Incorporar a la bonificaicó de l’IBI els ingressos familiars. Arran de la pressió del PP el passat mandat, l’IBI es bonifica als habitatges on hi hagi famílies nombroses, això sí, sense tenir en compte els ingressos familiars. Aquest greuge i anomalia cap a la resta de ciutadans, entenem que no pot seguir vigent.
En aquest sentit, el nostre grup es posa a disposició de les forces polítiques de centre esquerra del consistori, els quals tenim majoria, per tal d’adreçar aquest punt. Anunciar-los que ho tornarem a presentar com al·legació, i els emplacem a votar-hi afirmativament.
De la resta de modificacions ens sobta la NO inclusió de noves bonificacions malgrat tenir una previsió de major recaptació de les ordenances fiscals de cara l’any vinent que després detallarem i tenim un dubte d’un benefici fiscal incorporat: a la taxa de parades, barraques i fires es bonifica entre un 50% i un 99% la transmissió de l’autorització per exercir la venda ambulant, fet que voldríem saber quin criteri fan servir per a només bonificar a totes les ordenances fiscals en aquest punt, i el caràcter o no estratègic del mateix.
També volem denunciar l’ús partidista que vostès fan de les ordenances fiscals. Enguany incorporen dins les ordenances el concepte de la “Targa VIP”, objecte de precampanya pagada amb fons públics per part de CiU. En concret, a dins de la taxa d’escombraries, que enguany no serà possible disposar de la bonificació de la taxa si no es disposa de la targeta.
En aquest punt, avança’ls-hi ja també que hi presentarem una al·legació que, si s’aplica el sentit comú, podrà tirar endavant atès que els grups municipals que defensem aquest posicionament tenim una majoria al Ple. En aquest sentit, volem recordar les declaracions del Sr. Cols prèvies a les eleccions, on afirmava que: “tots els ciutadans de Sant Quirze seran VIP i podran gaudir de totes les bonificacions existents sense necessitat que s’hagin de treure cap targeta”.
3. Inexistent planificació econòmica
Finalment, pel que respecta la planificació econòmica, el nostre grup troba a faltar que amb la present aprovació inicial de les ordenances fiscals no s’hi inclogui què suposaran les presents modificacions al pressupost vinent.
És per això que el nostre grup municipal, amb la informació que disposa, ha volgut realitzar una simulació de què representaran les seves modificacions de cara al següent exercici.
Pel que respecta l’IBI -on ingresseran 0,5 M € més l’any vinent!-, cal tenir en compte tres factors: la rebaixa d’un 2% del coeficient, l’increment del 6% imposat per l’Estat espanyol als béns de major valor i finalment l’augment de la base liquidable produïda per la revisió del valor cadastral l’any 2004. Per tant, trobem que l’IBI en el seu conjunt pujarà un 8,33%, recaptant així més de mig milió d’euros respecte l’any passat.
És evident que potser ens trobarem en algun cas on el rebut es pot veure disminuït fins a un màxim del 2%, però també és cert que en molts casos el increment serà major del 10%. De fet, si féssim 3 trams dels rebuts que decreixeran entre el 0-2%, els que pujaran del 0 al 8,33% i els que ho faran més del 8,33%, trobarem que aquests darrers seran la majoria, trobant com a força habitual veure rebuts amb increments superiors al 10%. Per tant de congelació i contenció, res de res.
Si bé és cert que enguany el tipus ve limitat per l’Estat i que un govern liderat per Junts per Sant Quirze no podria haver aplicat un tipus més baix, sí que és cert que això passa per haver tingut una evolució tal i com hem vist de la pressió fiscal tan elevada. L’Estat limita el tipus a aplicar com a mínim el coeficient aplicat el 2011, fet que si vostès haguessin sigut més curosos en l’augment de la pressió fiscal, avui ens trobaríem en un escenari diferent.
Però els increments no finalitzen malauradament amb l’IBI. Mantenint una recaptació similar a la d’enguany tindrem l’impost de vehicles sense patir variació i el conjunt dels impostos directes augmentant un 5,6%, produït bàsicament per la pujada el 8,33% de l’IBI.
També hem volgut fer una simulació del conjunt dels impostos que pugen fins al 2,35% tot i aplicar la necessària reducció de l’ICIO, que vostès sobrepressuposten any rere any sense èxit.
Finalment, les escombraries patiran en el seu conjunt un augment de més del 2%, fet que farà augmentar el conjunt de les taxes en 1,6% i l’import total de les ordenances fiscals en un 2,21%.
Fa una estona hem vist què ha passat als darrers 4 anys, observant com ha augmentat la pressió fiscal que pateix directament la ciutadania. Si comparem la nostra simulació de què es recaptarà amb les presents ordenances, observem que si el 2012 les ordenances fiscals representaven un 72% dels ingressos corrents el 2013 representaran pràcticament el 75%, ja que probablement tindrem novament una previsió a la baixa de la despesa corrent.
I això qui ho acabarà pagant serem tots nosaltres. El 2013 el 54,6% dels ingressos que tindrà l’ajuntament vindran determinats per 3 rebuts: el del IBI, el del IVTM i les Escombraries.
Inexistent previsió a curt i a mig termini
Ens preocupa, i molt, com a grup, el portar a terme unes aprovacions inicials d’ordenances sense que vostès aportin la previsió d’ingressos de les presents modificacions de cara el 2013.
Tampoc aporten mai la informació de què representen les diferents bonificacions a les ordenances, la seva tendència, etc. i així és evident que és molt difícil treballar. I no estic parlant de l’oposició, si no de qualsevol govern normal. Aquesta és una informació que caldria tenir disponible, i avui, a disposició de tots els regidors i públic assistent, però em penso que vostès això de modernitzar la gestió, els va una mica gros.
I no és tan sols el fet que no tinguem una previsió de cara l’any vinent, si no és que vostès sempre actuen des de la improvisació i immediatesa. Saben què faran l’any vinent? Tornaran a reduir el coeficient de l’IBI si poden? En quina mesura? I l’any següent, quan la base liquidable sigui la mateixa del valor cadastral, què pensen fer?
Els fem aquestes preguntes per a evidenciar el que sempre ha defensat Junts per Sant Quirze i és que és essencial tenir una previsió de què es vol fer durant els 4 anys de mandat i pel que ens ocupa avui, tenir-ho també a nivell d’ingressos.
Sentit de vot
Resumint, el vot del nostre grup serà contrari bàsicament als tres factors descrits: nou increment de la pressió fiscal a la ciutadania, el caràcter poc redistributiu i que té poc en compte els beneficis socials que creiem que hi haurien d’haver i finalment, a la clara manca de previsió i aleatorietat amb què vostès treballen, fet que impossibilita de totes totes un treball responsable i oferir uns serveis de qualitat a la nostra gent.
Àlex Brossa Enrique (@alexbrossa)
Regidor de Junts per Sant Quirze